Sunday 8 October 2017

Pangkalan Data (Database)


Pangkalan Data (Database) merupakan satu sistem simpanan atau koleksi data yang tersusun, biasanya dalam bentuk elektronik.

Pangkalan Data Hubungan (Relational Database) pula merupakan koleksi skema (schemas), jadual (tables), pertanyaan (queries), laporan (reports), pandangan (views), dan elemen lain.

Pereka pangkalan data biasanya menyusun data dengan cara menyokong proses yang memerlukan maklumat, contohnya memodelkan ketersediaan bilik di hotel dengan cara yang menyokong carian sebuah hotel dengan kekosongan.

Sistem pengurusan pangkalan data atau "Database-Management System" (DBMS) pula merupakan aplikasi perisian komputer yang berinteraksi dengan pengguna akhir (end-users), aplikasi lain, dan pangkalan data itu sendiri untuk membaca dan menganalisis data.

DBMS membolehkan definisi (definition), penciptaan (creation), pertanyaan (querying), kemas kini (update), dan pentadbiran (administration) pangkalan data.

Contoh DBMS yang terkenal termasuklah:
MySQL
PostgreSQL
EnterpriseDB
MongoDB
MariaDB
Microsoft SQL Server
Oracle
Sybase
SAP HANA
MemSQL
SQLite
IBM DB2

Apakah jenis Pangkalan Data yang anda tahu dan sedang gunakan?

Apa pendapat anda mengenai Pangkalan Data tersebut. Sila komen di bawah

Pembelajaran berterusan, membina generasi pakar IT masa hadapan, InsyaAllah

Ingin mempelajari PHP dan MySQL?
Tidak tahu dimana perlu bermula?
Tidak ada asas pengaturcaraan?

Anda tidak perlu risau lagi kerana pada 4 Nov 2017 ini kami akan mengadakan Kursus Asas Pengaturcaraan PHP & MySQL (Tahap 1).

Daftar sekarang! Tempat adalah terhad.
https://www.facebook.com/events/830024283823789/

No comments:

Post a Comment